Brian Alfred

ブライアン・アルフレッド

1974年ピッツバーグ(アメリカ合衆国)生まれ

ブライアン・アルフレッドは、コラージュ、絵画、デジタルアニメーションで最もよく知られている。ドローイングとデジタルアートといったように、古典的なメディアと現代的なメディアを流れるように行き来し、建築やテクノロジーから近代のイデアリズムやロマンチック・ヒロイズムに及ぶ題材を描き出す。「自分を取り巻く世界や文化に対する人々の知覚がテクノロジーによってどのように伝達されるか」を考察する作品で知られるアルフレッドの試みは、しばしば社会批判的であり、私たちの現代を反映している。

アルフレッドは、二次元的な力強い図形で再現された平面的で人影のない色の世界を作り出す。それらの多くは現実のイメージに由来している。アルフレッドは紙面の写真やテレビ広告、インターネットを情報源として用い、パブリックなイメージが個々人による現実の知覚に与える影響を探求する。彼の絵画やアニメーションにおける謎めいた風景は、パブリックメディアがどのように現実を垣間見せる傾向にあるかを鑑賞者に気づかせる。そのイメージからは関わりのある情報が現れ、オーヴァーオールの絵画は平面化されてシンプルなイデオロギーの一貫性のあるカラフルな物語になる。

「Millions Now Living Will Never Die!!!」という最近のプロジェクトで、アルフレッドは333人のミュージシャン、アーティスト、俳優、作家、政治家の肖像を描いた。全員が自分自身の活動にクリエイティブな影響を与えた人物だという。このプロジェクトはアルフレッドの自画像であり、彼のクリエイティブな発展のアーカイブでもある。

1997年にペンシルバニア州立大学で学士号を取得、1999年にイェール大学で修士号を取得。

2018

‘Future Shock’, Miles McEnery Gallery, New York, USA

2017

‘Techno Garden’, Maho Kubota Gallery, Tokyo, Japan

2016

‘In Praise of Shadows’, Ameringer | McEnery | Yohe, New York, USA

2015

‘It Takes A Million Years To Become Diamonds So Let’s Just Burn Like Coal Until The Sky Is Black’,Ameringer | McEnery | Yohe, New York, USA

2014

‘New Animations’,Hezi Cohen Gallery, Tel Aviv, Israel 

‘Beauty in Danger’, Salon 94 Video Wall, New York, USA

2013

‘Storms and Stress’, Hezi Cohen Gallery, Tel Aviv, Israel 

2012

‘It’s Already the End of the World’, Frist Center for Visual Art, Nashville, USA

2011

‘Co-op‘, Giraud Pissarro Ségalot, New York, USA

‘Rise Above’, Haunch of Venison, London, England

2010

‘It’s Already the End of the World’, Haunch of Venison, New York, USA

2009

‘Majic Window’, Studio La Città, Verona, Italy

2008

‘Millions Now Living Will Never Die!!!’, Haunch of Venison, Berlin, Germany 

2007

‘Global Warning’, SCAI the Bathhouse, Tokyo, Japan

2006

‘Surveillance’, Haunch of Venison, Zurich, Switzerland 

‘Space is the Place!’ Mary Boone Gallery, New York, USA

2005

‘Paper and Pixels’, Mary Boone Gallery, New York, USA

‘Conspiracy?’, Haunch of Venison, London, England

2004

‘The Future is Now!’, Phoenix Art Museum, Phoenix, USA

‘Overload’, Max Protetch Gallery, New York, USA

‘Fallout’, Samek Art Gallery, Bucknell University, Lewisburg, USA

2003

‘New Work’, Sandroni Rey Gallery, Los Angeles, USA

2002

Max Protetch Gallery, New York, USA

2000

Max Protetch Gallery, New York, USA

2018

Miles McEnery Gallery, ‘Belief in Giants’, New York, USA

2017

Samsung Art TV, ‘The Frame’ Samsung, USA

Mountain Gallery, ‘Like Oxygen’,Brooklyn, USA

2016

EDDYSROOM, ‘Room with a View’, Brooklyn, USA

Art Basel Miami Beach, ‘Art Film’, Miami Beach, USA

Maho Kubota Gallery, ‘Tokyo / London / New York’, Tokyo, Japan

Denver Art Museum, ‘Audacious: Contemporary Artists Speak Out’, Denver, USA

JR-EAST(Echigo Yuzawa), ‘Genbi Shinkansen’, Niigata, Japan

Aomori Museum of Art, ‘In an Illusion Village: Our Form Connected by Media Art’, Aomori, Japan

Palmer Museum of Art, ‘Extended Practice’,Pennsylvania State Univeristy, University Park, USA

2015

(curator) Ameringer | McEnery | Yohe, ‘BLACK | WHITE’, New York, USA

(curator) DeBuck Gallery, ‘The Search For The Real’, New York, USA

Hôtel Des Arts, ‘Villissima’, Toulon, France

Culturadora, Art Miami NY, ‘The Everywhere Exotic’, New York, USA

Marfa Contemporary, ‘ Animation Screening’, Animation at the Dallas Art Fair, Dallas,USA

2014

(curator) LaMontagne Gallery, ‘BLACK/ WHITE’,Boston, USA

Art Basel Hong Kong, ‘Art Film’, Hong Kong, China

Montclair Art Museum, ‘100 Works for 100 Years: A Centennial Celebration’, Montclair, USA

Lafayette Art Galleries, ‘Mercury Retrograde: Animated Realities’, Lafayette College, Easton, USA

Art Cologne, ‘Film Cologne’, Cologne, Germany

2013

Palmer Museum of Art, ‘Uncanny Congruencies’, Pennsylvania State University, University Park, USA

Art Basel Miami Beach, ‘Art Film’, Miami Beach, USA

Stephen Stoyanov Gallery, ‘Mercury Retrograde: Animated Realities’, New York, USA

Storefront Ten Eyck, ‘Epic Fail’, Brooklyn, USA

2012

Frankston Arts Centre/Cube 37, ‘exURBAN SCREENS’, Melbourne, Australia

15th Japan Media Arts Festival, Tokyo, Japan

Steven Vail Fine Arts, ‘Sourced’, Des Moines, USA

2011

SCAI the Bathhouse, ‘Beyond’, Tokyo, Japan

Albright-Knox Art Gallery, ‘Videosphere: A New Generation’, Buffalo, USA

Big Screen Plaza, ‘The Big Screen Project’, New York, USA

Bertrand Delacroix Gallery, ‘Printer’s Proof,’, New York, USA

2010

12th International Cairo Biennale, Cairo, Egypt

Big Screen Plaza ‘The Big Screen Project’, New York, USA

Kunstmuseum Wolfsburg, ‘Me, Undoubtedly. 1309 Faces’, Wolfsburg, Germany

Aichi Prefectural Museum of Art, ‘Aichi Triennale’, Nagoya, Japan

South Bend Museum of Art, ‘Surface Tension’, South Bend, USA

The Curtis R. Priem Experimental Media and Performing Arts Center (EMPAC), ‘onedotzero’, New York, USA

Orange County Museum of Art, ‘New Art For A New Century: Contemporary Acquistions 2000 – 2010’, Newport Beach, USA

2009

Big Medium Gallery, ‘Mercury Retrograde: Animated Realities’, Austin, USA

Haunch of Venison, ‘The Figure and Dr. Freud’, New York, USA

2008

Contemporary Arts Center, ‘Uncoordinated: Mapping Cartography in Contemporary Art’, Cincinnati, USA

Shizuoka Prefectural Museum of Art, ‘Ru Ru Ru Landscape: How I see the World Around Me,’, Shizuoka, Japan

Den Frie Udstilling Bygning (Den Frie Center of Contemporary Art), ‘Teaching An Old Dog New Tricks’, Copenhagen, Denmark

2007

Solomon R. Guggenheim Museum, ‘The Shapes of Space’, New York, USA

Palazzo delle Papesse, ‘System Error: War Is A Force That Gives Us Meaning’, Sienna, Italy

Art Fair Tokyo, Tokyo, Japan

Art Basel, ‘Art Film’, Basel, Switzerland

2006

Creative Time, ‘The 59th Minute, Times Square Panasonic Astrovision Screen’, New York, USA

American Academy of Arts and Letters, ‘American Academy of Arts and Letters Invitational Exhibition’, New York, USA

Denver Art Museum, ‘Radar: Selections from the Kent and Vicki Logan Collection’, Colorado, USA

Studio La Città, ‘New Code’, Verona, Italy

Bemis Center for Contemporary Arts, ‘Signal Channel: Contemporary Video Art’, Nebraska, USA

2005

Eyebeam, ‘Produced at Eyebeam’, New York, USA

Lucas Schoormans Gallery, ‘Surface’, New York, USA

Ignivomous, ‘ART!@*><WORK’, New York, USA

2004

National Gallery of Victoria, ‘Metropolis’, Melbourne, Australia

Palazzo Ducale, ‘Art and Architecture 1900 – 2000’, Genoa, Italy

Sandroni Rey Gallery, ‘Inagural Show’, Los Angeles, USA

Van Brunt Gallery, ‘Trouble in Paradise’, New York, USA

Kingfisher Projects, ‘Happy Ending’, New York, USA

2003

Max Protetch Gallery, ‘Toxic’, New York, USA

Austin Museum of Digital Art, ‘Digital Showcase’, Texas, USA

1999

Max Protetch Gallery, ‘Group Show’, New York, USA

Yale School of Art Gallery, ‘MFA Thesis Exhibition’, Connecticut, USA

Born

  • Pittsburgh, Pennsylvania, USA, 1974

Resides

  • Lives and works in Brooklyn, New York